Swaziland Newspapers in Indigenous Languages 433

Swaziland Newspapers in Indigenous Languages
Sarah Mkhonza ,Cornell University, Ithaca — New York

Abstract

The paper discusses the history of newspapers that are in indigenous languages in
Swaziland and looks at the role that they play in informing society. It argues that the
newspaper is the main means for making people get involved in governance because it
makes people know what is happening around them. It states that there is reason to study
closely why newspapers that are in SiSwati, the indigenous language have a problem in
Swaziland. It discusses newspapers from as way back as 1934 to the present. The problems
that the research reports include lack or a readership, lack of interest among reporters to do
journalism in SiSwati, poor translation and lack of government support. The newspapers
that are included in the study include Izwi LamaSwazi, Tikhatsi, Intsatseli, Umbiki, and
Umgijimi. Based on the stipulations of the United Nations Declaration on the Rights
of Indigenous Peoples, it is obvious that more concerted effort is needed in producing
newspapers in SiSwati. This problem should not just be the problem of media houses
alone.

Introduction

Newspapers are very important in society because they help people to know about
themselves. In Swaziland there has been a continuous production of newspapers in the
English language. These are mainly the Times of Swaziland and the Observer. Other
newspapers which came up such as the Swazi Mirror quickly disappeared. While some
of the English newspapers have disappeared it is not because of lack of a supportive
readership. It is the siSwati newspapers that have had to discontinue because they were
not being bought. The issues that have to deal with newspapers that are in indigenous
languages need to be investigated because they are important to language planners.

The South African Pan African Language Board makes a remark that SiSwati is well
represented on radio, while it does not have newspapers. This is an important observation. It
needs to be qualified by research which gives information on why there are no newspapers
in this language. This is what this paper seeks to do. It aims to look at the history of these
newspapers and the problems that they have encountered.

Fasold argues that the media is a domain of language use that needs to be studied
because it affects how people get news. In a country like Swaziland where issues of
democracy are being dealt with one of the issues we need to look at is language policy and
planning. We need to study the problems that cause inequality of availability of news to the
people of Swaziland in both official languages. We need to study why it is difficult to get
news to people in SiSwati, the language of Swaziland.

Smith (1997) argues that newspapers are useful because they help readers to ‘navigate
their daily lives.” They help them to get a picture of the way the institutions that run their
lives work so that they can influence what is going on. She also says that they inspire a



434  LWATI: A Journal of Contemporary Research Vol 6 (1) 2009

new outlook because of the stories that are written in them. She mentions a number of
disadvantages as well. She argues that they can have a negative effect when they turn human
beings into statistics in their compilation of figures and even generalize the experiences of
people and thus distract them from a clear focus. They may also create consumers out of
people and sometimes harm people by sacrificing what is important by propagating what
is popular. It is the advantages of the newspaper that we want to assume not being able to
read news in one’s language affects.

It is important to look into the history of newspapers in general in order to focus the
study. What Smith (1997) says is true if we look at the first newspapers in western countries.
They were published so that people can know what was happening in the government. The
earliest newspaper known to westerners is the Acta Duirna which was posted daily in a
public place by the order of Julius Caesar in Rome (Needleman and Otis, 1939). It was
produced so that it could inform citizens of current events. In 1562, in Venice, the Natize
Scritte, also called the Gazetta was posted. A small fee was charged to readers by the
government. This marked the beginning of the publication that people paid money for so
that they could read about their society. In England news sheets appeared irregularly during
the reign of Elizabeth the First. This was a time when national development in England was
taking a new turn, in ways that are similar to the step that was taken by Swaziland and other
colonized countries at independence. The need to create what is national was there. The
areas of education and general literacy issues had to be attended to. The times demanded
that people be informed about what is happening in their own country. They had to be
participants in the making of society by taking part in their governance as active citizens.
This is why newspaper sheets had to be produced. They were government attempts to
reach out to people so that they know what is happening in their own country. The voice
of the nation could not be a collective voice if only the rulers were talking to themselves
without the people knowing what decisions are taken. The following table shows these
news sheets.

Table 1: Newssheets From England’s Past

TITLE Editor YEAR
The Weekly News Nathaniel Buttler 1622-1641
The Intelligencer Roger L’Estrange 1633

The London Gazzette The Secretary of State 1666

The Athenian Gazette John Dunton 1690

The Daily Current 1702-1735
The Guardian Steele 1713

The Englishman 1713-1715
The North Briton John Wilke 1752

The list that we have here is very short. A more comprehensive list of newspapers can
be found on the website of the International Coalition of Newspapers. From this list it is
obvious that newspapers came up as soon as the printing press was invented. They would



Swaziland Newspapers in Indigenous Languages 435

last for some years and then be discontinued. This history of the English newspapers can
be said to be similar to the history of newspapers in Swaziland. It is a history that has
been turbulent. Needleman and Otis (1939) argue that there were courants, duirnals and
newssheets during the civil war in the seventeenth century, some of them lasting years and
others a much shorter time.

The history of newspapers in Swaziland reveals that like in most of the Southern African
countries, the earliest newspapers or newsletters were published by the missionaries in
order to further the work of the gospel. Umphaphamisi and Umshumayeli were among
the earliest monthlies that circulated in Swaziland. These were printed by the Nazarene
Church in order to send news to ministers who were preaching in the church. They were
printed in Bremersdorp, which is now Manzini. Umphaphaminis still exists to this day.

Table II: A List Of Newspapers In Indigenous Languages In Swaziland

TITLE TYPE YEAR
Izwi LamaSwazi Weekly 1934
Umbiki Weekly 1970
Tikhatsi Daily 1990-2006
Intsantseli Daily 2000
Umgijimi Daily

Izwi LaMaSwazi 1934

The newspaper was published in Zulu because at this time siSwati was just spoken and not
written. The orthography of the language of Swaziland has come up as a post-independence
initiative. The few people who could read the local language had been to the few missionary
schools that taught Zulu even though they spoke siSwati as a home language. The Times
of Swaziland, the only English newspaper at the time, was funded by the colonial settlers.
Most of the news in it was about the settlers and their activities. This made Swazi people
realize that there was a need for a newspaper that serves the Swazis.

The Newspaper,lzwi LaMaSwazi came up as the only newspapers that was owned
by Swazis and also meant to serve them. Its title, which in English means, “Voice of the
Swazis,” makes it clear it was a paper that came up to create the voice of the people of
Swaziland. The newspaper did not last for a long time. It stopped circulating the very year
it started. Its main problems were not just financial, but also distribution and serving a
population that had a low literacy rate and also too poor to afford newspapers.

Umbiki
Umbiki was a government supported newspaper that was the brain child of King Sobhuza
I1, who felt that educated and uneducated Swazis had to read about Swaziland and create
a national discourse in both the official languages of Swaziland. Since the Times of
Swaziland served people who could understand English, there was need for a newspaper
that could be read by the majority that did not speak English.

This newspaper was published by the Swaziland Information Service, the national
body that is responsible for the news in the country. The newspaper was delivered to the



436  LWATI: A Journal of Contemporary Research Vol 6 (1) 2009

people free of charge. It operated for two decades. It reported mostly the news on radio and
gave the nation a detailed version.

The reasons why it stopped have to do with the logistics of its publication. Since the

Swaziland Printing and Publishing Company, which was the main publishing company
which produced Umbiki was sold to Websters, which is a private company, the newspaper
could not continue. The Swaziland Printing and Publishing company relinquished the
responsibility of publishing the newspaper and ended up just publishing the national
gazette and other programs for national events.
Besides the fact that Websters bought the Swaziland Printing and Publishing, there had
always been other problems that were part and parcel of its production from its inception.
One of these has to do with its distribution. Since it was distributed through District
Commissioners’ offices and Senior Regional offices, it did not get to its targeted audience
in the manner it had been meant to. Very few people go to such offices. Even though some
stores were willing to keep the paper on their counters, it became clear that this was also
not the best way to get it to people.

Stewart Tsela, an official of Swaziland Information Services, who was involved in the

production of the newspaper, pointed out that another problem was the fact that there were
no reporters who were good at writing SiSwati news. This issue goes back to the need for
teaching Siswati reporting and Siswati journalism in Swaziland and other African countries.
Most of the journalism is done in English. There is need to expand the understanding of
journalism which is in African languages.
This lack of interest in reporting in Siswati and African languages in general is also one of
the causes of there being a poor readership or as Stewart Tsela put it, “lack of interest in
reading SiSwati news.” He argued that at the moment reporters do not want to write news
in Siswati because they even look down on the assignments they are given. They think
being given assignments to write in English is superior.

Stewart also argued that there was a chance to revive a newspaper that was government
supported after the newspaper had stopped, but the authorities decided that there be a
government newspaper called Swaziland Today. What was the budget for Umbiki in
Swaziland Information Services ended up being used for this publication which publishes
issues on politics in Swaziland. These are issues which could be covered by the newspapers
which are in English. What this means is that government needs to recognize that not
having a SiSwati newspaper is not good for the country and reconsider reviving Umbiki. It
may still have to be sold for less, but it is a necessity. This might also mean subsidizing the
commercial newspapers if they are in Siswati because they are doing a service to the larger
population which cannot afford to buy the more expensive newspapers.

Tikhatsi

This is a SiSwati newspaper which was published by the Times of Swaziland from 1990
to 2006. The objectives of its production were to get news out to the Swazi community
in the indigenous language SiSwati. The Times of Swaziland, a private organization that
produces the English paper, felt that there was an unrepresented population that did not
speak and read English and therefore needed to have access to the news that is published.
The newspaper had a staff that was around 12 people which was responsible for translating
news into SiSwati. The newspaper was produced for almost two decades. It had to stop



Swaziland Newspapers in Indigenous Languages 437

because of costs. The readership was much smaller than that of the Times of Swaziland.
While the daily publication of the Times was thirty thousand newspapers, that of Tikhatsi
was only four thousand. The company eventually felt that it was not making money. Other
problems were that the newspaper did not have any adverts, so it did not make any money.
The lack of journalists who write in SiSwati meant that some of the journalists who were
producing the news for The Times of Swaziland, the English paper had to do translation of
their news into SiSwati. This turned out to be a very exhaustive exercise.

According to Martin Dlamini, one of the employees of The Times of Swazialnd, there
was an attempt to get the Ministry of Education to help in maintaining the newspaper. The
then Minister of Education, did not comply with the proposition to pitch in on helping the
newspaper survive.

Intsatseli

This newspaper was produced by the Swazi Observer, a semi-private company, that is
subsidezed by Tibiyo TakaNgwane, a publicly owned organization that holds monies of
the Swazi nation that are held in trust for the nation by the King. This newspaper ran
for several years and stopped around 2000 when the Observer closed. It produced the
same news that was in the Swazi Observer in SiSwati. Reporters translated the news from
English to SiSwati.

Problems that were cited by Alec Lushaba, an employee of the Swaziland Observer
were that there were distribution challenges. As an employee he felt that the newspaper
was not well distributed in the rural areas where most of the people who cannot read
English were. It was just delivered where the English newspapers were delivered. Mr.
Lushaba also cited poor translation as one of the problems. He felt that reporters are not
trained in translation, hence they do not do a good job. Lushaba also felt that the readership
was low because the everyday practices of Swazis do not necessarily involve reading and
writing.

Umgijimi

This newspaper was the brain child of the late Dr. Sishayi Nxumalo. It only survived for a
few months and had to close because it did not make a profit. The logistics of its production
were not well thought out. While producing newpapers may seem to be a business there are
many marketing issues that are involved. For a paper to survive it must have a readership.
The readership picks up slowly. Major investments have to be made into producing a
newspaper. One individual cannot succeed. There is need for making sure that capital is
available to keep going whilst the readership picks up.

Implications of The Lack Of Newspapers in Indigenous Languages

There is a need to make information available in African languages to people. News is vital
for people if they must engage in democracy. The role of African languages in the daily
lives of African people was expressed in the Asmara Declaration on African Langauges
and Literature as:



438  LWATI: A Journal of Contemporary Research Vol 6 (1) 2009

1. African languages must take on the duty, the responsibility, and the challenge of
speaking for the continent.

2. The vitality and equality of African languages must be recognized as a basis for the
future empowerment of African peoples.

3. The diversity of African languages reflects the rich cultural heritage of Africa and must
be used as an instrument of African unity.

4. Dialogue among African languages is essential: African languages must use the
instrument of translation to advance communication among all people, including the
disabled.

5. All African children have the unalienable right to attend school and learn in their
mother tongues. Every effort should be made to develop African languages at all levels
of education.

6. Promoting research on African languages is vital for their development, while the
advancement of African research and documentation will be best served by the use of
African languages.

7. The effective and rapid development of science and technology in Africa depends on
the use of African languages and modern technology must be used for the development
of African languages.

8. Democracy is essential for the equal development of African languages and African
languages are vital for the development of democracy based on equality and social
justice.

9. Africanlanguages, like all languages, contain gender bias. The role of African languages
in development must overcome this gender bias and achieve gender equality

10. African languages are essential for the decolonization of African minds and for the
African Renaissance.

The issue of the use of indigenous languages and their promotion is also well articulated in
the UN declaration of the rights of indigenous people. The United Nations Declaration on
the Rights of indigenous people which was adopted by the General Assembly Resolution
61/295 on 13 September, 2007 states clearly how issues of the media and indigenous
people and their languages should be approached. Article 16 has two subsections which
state that:

1. Indigenous peoples have the right to establish their own media
in their own languages and to have access to all forms of non-
indigenous media without discrimination.

2. States shall take effective measures to ensure that State-owned
media duly reflect indigenous cultural diversity. States, without
prejudice to ensuring full freedom of expression, should encourage
privately owned media to adequately reflect indigenous cultural
diversity.

It is a fact that all these declarations support the use of indigenous languages by the people
of Africa, which includes Swaziland. The media houses have tried to provide news in
SiSwati in Swaziland. The people on their own cannot do much.



Swaziland Newspapers in Indigenous Languages — 439

It is obvious from the way things are in African countries that the media is not owned by
indigenous people. It can never be owned by indigenous people. The media in most African
countries is owned by private companies and as such the indigenous people in countries
in Southern Africa do not have much of a say on the availability and unavailability of
news in indigenous languages. The companies seek to make a profit. The people who
read the newspapers in indigenous languages are poor and cannot afford newspapers,
let alone food. This has created a situation where the issue of newspapers in indigenous
languages has never been addressed by the main readers of these news, the people who
speak indigenous languages.

In debates on language planning one of the most important issues is making sure
that information is available to all people in a language they can understand. This is a
development issue, and not just an economic issue of how much it will cost. In countries
where indigenous languages are official languages development issues and economic issues
all come to one thing, that there is need for both. However, the issue of the availability of
news in indigenous languages still lags behind the other languages like English, French and
Portuguese. This is because rigorous language planning still needs to be done, especially
by the educated people who speak the languages like English, French and Portuguese.

Most of the debates on language planning have been focused on how to empower
indigenous languages in Africa. The language planning process has been debated and very
little has come of these debates because the national policies have not taken cognizance
of the fact that development in African that is not in indigenous languages will never
really be development because the majority of the people will be excluded from it. It is
through the understanding of the importance of the availability of ideas, and availability
of information in indigenous languages that there can be improvement. African countries
need to engage the issue of empowering African languages in all domains. The domain of
the media is one such domain.

The issues of language planning models and how to go about making sure that language
planners are making informed decisions on how to ensure that all people are getting
information in languages that they understand does not get addressed in situations where
the models are created by people who do not live with the problems which are faced by the
indigenous people. Models that have to be used are those which seek to foster empowerment
of languages in the society as a whole. Language planners who propagate the integrated
approach to language planning have suggested ways that could be useful in empowering
indigenous languages. They have discussed the tackling of extralinguistic issues such as
making sure that the languages are developed in all spheres. This importance of African
languages cannot be emphasized when there are no newspapers in these languages.

At the present moment the Universal Declaration of Human Rights has been translated
into SiSwati (Mordaunt, 2008, p21). While there may be moves to make documents like
the constitution and human rights documents available in SiSwati when the news on their
availability is in English, the majority of the people who read these documents do not
even get to hear that they are there. Democracy in Swaziland also means that news must
be available in SiSwati. We need to allow people to develop in the areas of reading and
writing by making sure that the news is available to them in the languages they speak.



440  LWATI: A Journal of Contemporary Research Vol 6 (1) 2009

Conclusion

The problems that are faces by newspapers that are in SiSwati, the indigenous language
of Swaziland are many. While the problem of a low readership looms bigger than all of
them it is obvious that there has been very little government support for these newspapers.
It is when there is a proper language policy that makes a concerted effort to support these
newspapers that they can survive. This problem is tied to the need to provide reading
materials in SiSwati in order to make sure that the language grows. The effort to help the
people of Swaziland to get news in their language is tied to the language policy issue.
The media companies have taken the initiative to produce news in SiSwati and failed.
Without government support these newspapers cannot sustain themselves. Media houses
have failed to get funding even after requesting assistance from the people who are in
government. Swaziland is a signatory to the United Nations Charter on the Rights of
Indigenous Peoples. This means that there should be a concerted effort to address the issues
that are stated in the Declaration for the Rights of Indigenous Peoples in its entirety. There
is need to do research on how to produce and market newspapers which are in indigenous
languages and also to engage researches in ways of understanding the sociology of reading
of Swaziland’s households so as to find ways to promote the newspapers which are in
indigenous languages. It is when these languages are promoted in higher education, in
schools, at work, in commerce and all spheres of life that they will take off. Journalism
in SiSwati needs to grow to a level where reporters will be proud of reporting and writing
news in Siswati.

Bibliography

Adegoju, Adeyemi.2008. Empowering African Languages: Rethinking the Strategies. The Journal of
Pan African Studies. March 1, 2008

Asmara Declaration on African Languages and Literatures http://www.outreach.psu.edu/programs/
allodds/declaration.html

International Coalition of Newspapers 2008, www.icon.crl.edu

Lushaba, Alec, Intervewed on January, 4, 2009

Mordaunt, Arthur, 2008.Times of Swaziland. December

Needleman, Morriss H. and William Bradley Otis.1939. Outline-History of English Literature. Nerw
York: Barnes and Noble, Inc

Smith, Lynda. 1997. ‘From Journalist to Teacher.” Renewal. A Journal for Waldorf Education. 6,2,11-
13

Tsela, Stewart. Interviewed on January, 6, 2009

http://www.kwintessential.co.uk/language/about/siswati.html

United Nations Declaration of the Rights of Indigenous Peoples. Adopted by General Assembly
Resolution 61/295 on 13 September 2007 . http://www.un.org/esa/socdev/unpfii/en/drip.
html



