J. Hum 30(1), 2022

115

Framing the China-Malawi Story: A Content
Analysis of Stories Published by Nation

Publications in Malawi

Temwani Mgunda
National Statistical Office of Malaw:
temmwamgunda@gmaill.com

Abstract

Since China and Malawi established diplomatic ties in
2008, China-Malawi bilateral relations feature regularly
and prominently in the Malawian media. The local media
have shown interest from the controversy surrounding
how Malawi dumped Taiwan in favour of China to
how the two countries are currently conducting their
diplomatic relations. This study seeks to analyse how and
why one of Malawi’s leading media houses, the private-
owned Nation Publications Limited (NPL), reports the
China-Malawi story. Two hundred twenty-one reports on
China-Malawi bilateral relations in news stories, features,
and opinion articles were collected from four NPL news
platforms, namely The Nation, Weekend Nation, Nation
on Sunday and Nation Online. Each media report was
examined thoroughly using content analysis to examine
how NPL employs the five popular media frames of
conflict, attribution of responsibility, morality, economic
and human interest when the media house reports
the bilateral relations between Malawi and China. The
findings show that NPL mainly uses the economic frame
while morality is the least used. The results further reveal
that NPL frames the China-Malawi story to promote a
meaningful win-win scenario between Malawi and China.

Introduction

Keywords

Framing,

China,

Malawi,

Content analysis,
Nation Publications

© 2022 The Authorts.
This work is licensed
under the Creative
Commons Attribution
4.0 International License

The genesis of the popularity of the China-Malawi bilateral relations story
in the local media is closely linked to Malawi’s severing of her diplomatic ties with

Taiwan. For close to 42 years since attaining her independence from Britain in



116 J. Hum 30 (1), 2022

1964, Malawi had diplomatic relations with Taiwan. However, in 2008, Malawi
ended its ties with Taiwan and established diplomatic relations with the People’s
Republic of China. Malawi’s move to cut diplomatic relations with Taiwan and
form new ones with China was big news in almost all major local and international
media outlets. For example, the New York Times (2008) alleged that the Chinese
government lured the Malawi Government with $6 billion in aid and other
inducements to sever relations with Taiwan. Another international media outlet,
Reuters News Agency, in its story “Malawi ends ties with Taiwan in favour of
China”—written by Mabvuto Banda, and published on January 14, 2008—quoted
the then Malawi Foreign Affairs Minister, Joyce Banda, as saying that her country
had decided to switch from Taiwan to Mainland China after careful consideration
on the benefits that the government was going to get from Mainland China. Other
international media outlets such as Aljazeera and Taipei Times also reported the
development. In its story titled “Malawi cuts ties with Taiwan” (2008), Aljazeera
quoted a Taiwanese official who accused China of ‘stealing’ Taiwan’s allies and that
Malawi had succumbed to China’s evil forces, while the Taiwanese-owned Taipei

Times (2008) described Malawi’s move as a great insult.

Back in Malawi, the development was also widely covered by the local
media and more than ten years down the line, the issue of China-Malawi bilateral
relations continues to make headlines in the Malawian press regulatly. To a greater
extent, this coverage gives a clear portrayal of how the relations between China
and Malawi have been progressing over the years. Since the ties were established,
China’s presence in Malawi has increased tremendously, creating enough fodder
for newsworthy events either at a people-to-people level as some Malawians
are sponsored to visit China, and some Chinese nationals visit Malawi or at the
government-to-government level as high-ranking officials from both countries

visit each other.

It is essential to establish how Nation Publications Limited presents the
China-Malawi stories through employing the five popular media frames of conflict,

attribution of responsibility, morality, economic and human interest. In this way,



Mgunda 117

it is firmly believed that new insights into how China and Malawi can strengthen

fruitful diplomatic ties can be generated.
The China-Malawi discourse

Many scholars have argued that one cannot avoid China’s growing influence
in Africa. Of late, China’s presence in Africa has generated hot debate on almost
all fronts, ranging from political, economic, and cultural. For instance, on the
economic front, Lafargue (2005) argues that while China’s economic take-off has
brought benefits to African countries, giving them a new export outlet and, more
importantly, bringing a welcome and significant rise in the price of raw materials,
African countries must demand more equitable economic relations with China.
Lafargue (2005) further states that African countries should not be satisfied with
exporting their raw materials but should also request technological transfers in

exchange.

Likewise, the issue of China-Malawi bilateral relations has ignited debate
in Malawi and on the international scene as eatlier highlighted. It is, therefore,
of paramount importance for China and Malawi to forge ahead with their ties by
reflecting on how the relations between the two countries are presented to the
public. Given this, analysing how NPL frames and presents the China-Malawi story
will mirror how the diplomatic affairs between China and Malawi are perceived
since the media are believed to be ‘the voice of the masses. This is also in line
with what Van Dijk (1998) states that the media have an immense impact on how

audiences view particular topics.

Some scholars have studied media coverage of China’s relations with some
African countries and China’s presence in Malawi. For instance, Wekesa (2013)
did an exploratory analysis of China in Zambian media by employing two frames:
the optimistic (China as Zambia’s benevolent development partner) versus the
pessimistic (China as an exploitative, predatory force in Zambia). The analysis
revealed that the optimistic perspective is motivated by the perception that China

needs what Zambia is naturally endowed with, while Zambia needs investment



118 J. Hum 30 (1), 2022

capital to exploit its natural resources, especially copper. On the other hand, the
pessimistic frame rests on the understanding that Zambia might not be extracting
a fair share from its natural resources or that the relations ate slanted in favour of
China, to the detriment of Zambia. In Zimbabwe, Vava (2017) analysed the image
of China in Zimbabwean media by exploring concepts from the national image
studies and employing the framing theory of the press. Vava’s analysis revealed that
the media in Zimbabwe present China’s image positively and negatively in almost
equal measure. This is because Vava’s study analysed China’s image in state and
private media. The former presented a more positive idea of China than the latter,
which dwelt more on the negative aspects of China’s presence in Zimbabwe. The
negative images of China in Zimbabwe’s media result from the anti-East and pro-

West narrative associated with the private media in the country.

Of particular note is a study by Nyirongo (2020), which analyses how
one of the Malawian dailies, The Daily Times (owned by Times Group), reported
about China before the country established diplomatic relations with Malawi and
how the paper reported China after the two countries became friends. Nyirongo
demonstrated that The Daily Times presented China largely negatively between 2001
and 2007, while from 2008 onwards, the paper reported China largely positively.
Another study by Nkhoma (2021) researched what might have prompted Malawi
to make a diplomatic choice between Taiwan and China. Nkhoma’s investigation
established that Malawi’s selection was based mainly on economic reasons and the

changing global politics.

Some studies have been mainly on Malawians’ perceptions of China from
when Malawi and China became diplomatic partners. For example, Nkhulembe
(2014) researched the two countries’ bilateral relations by analysing CCTV-Africa’s
impact on Malawians’ perceptions of China. Nkhulembe established that much as
Malawians view China as a friend, they are also cautious of the relations, fearing
that the country has intentions to turn Malawi into a colony. Another study by
Jossiah (2015) also looked at Malawians’ perceptions about China through

watching Chinese movies. Jossiah’s study established that Malawians’ perception
g y p p



Mgunda 119

of China and Chinese people tended to be divided between positive and negative.
The positive phrases included hardworking people, rich culture, rich history, an
emerging economic superpower, home of best science and technology, friendly
people, beautiful country, home of Kung Fu, and powerful men. On the other
hand, negative phrases included cheap/low-quality products, fake products,

overpopulated countries, and people who eat everything.
China’s presence in Malawi

Since China and Malawi forged diplomatic ties in 2008, China has continued
to register its presence, mainly in construction and business. Chinese construction
companies have been quite busy in Malawi. For instance, the country’s Parliament
now operates from a brand new building funded and constructed by the Chinese.
Among several other infrastructure projects are the Malawi University of Science
and Technology, the Bingu National Stadium and the Karonga-Chitipa Road. As for
the national stadium, Ritcher (2015) refers to it as ‘Stadium Diplomacy’, pointing
out that China is well known for its cultural diplomacy focusing on symbolism
and apparent public objects throughout Africa that remind the general public of
its benefactors. A national stadium was also constructed in African countries such
as Angola, Gabon, and Equatorial Guinea. However, Ritcher states that Chinese

diplomacy focuses on building and donating football stadiums across Africa.

On the economic front, a 2010 report from Malawi’s Ministry of Trade
indicates that the value of trade between China and Malawi doubled since 2007,
reaching $100m in 2010. Mweninguwe (2018) reports that Malawi’s Ministry of
Trade figures indicated that China’s trade volume with Malawi had reached $500
million in 2018. There has also been an influx of Chinese traders in Malawi.
However, as French (2014) observes, much as many Africans are receptive to
Chinese investment in their economies, what they want is a mutually beneficial
relationship in which African workers should, for instance, receive the training
necessary for lucrative jobs and a larger share of profits reinvested into local
communities. This is also the case with the Malawi-China trade and investment

deals as noted by Kaminjolo (2014) that some Malawians feel disgruntled that



120 J. Hum 30 (1), 2022

Chinese companies bring into Malawi hordes of workers, both experts and non-

experts—an arrangement that robs the locals of job opportunities.
Media in Malawi

The media outlets in Malawi are mainly private-owned. Private media
include, among others, NPL, Times Group, Zodiak Broadcasting Service, Capital
Radio, Ufulu FM and Joy Media Group, while government-owned media include
the Malawi Broadcasting Corporation (MBC) and Malawi News Agency (MANA).

In addition, there atre also faith-based and community media houses.

This paper analyses how one of Malawi’s major media houses, NPL, framed
the stories on the China-Malawi bilateral relations from 2008 to 2018. NPL was
established in 1993, and the media house’s newspapers reach all parts of Malawi,
including rural trading centres. The media house publishes The Nation, Nation Online,
Weekend Nation and Nation On Sunday. NPL also runs a vernacular newspaper called
FUKO. On several occasions, NPL has won the Media House of the Year Award
during the annual Media Institute of Southern Africa (Malawi Chapter) awards.
Gunde (2015) singles out NPL—through what he describes as “its highly political
weekly paper, Weekend Nation”—as the most critical media house on governance
issues in Malawi. The scholar argues that it is only NPL that has, over the years,
attracted the wrath of ruling parties in the country’s democratic era—right from
the Bakili Muluzi presidency to the Joyce Banda administration. Gunde further
highlights that, because of its exceedingly critical political and governance columns
and particular pages, President Bingu Wa Mutharika in 2010 ordered all government

ministries, departments and agencies to stop advertising with NPL.

Furthermore, of particular interest to this study is that NPL also publishes
stories from the government-owned MANA. This is due to an arrangement
between NPL (alongside other private media houses) and MANA, whereby the
former can publish MANA-generated stories as long as they are duly acknowledged.
Moreover, in the early stages of the coverage of China-Malawi bilateral relations,

most Chinese government officials preferred granting interviews to government-



Mgunda 121

owned media in Malawi. As such, MANA was a valuable source of such news
for private-owned media outlets at that material time. This study, therefore, also
considered for analysis any MANA story on China-Malawi bilateral relations
featured in NPL publications.

Framing theory

The paper employs framing theory. Boettcher (2004) states that, broadly,
framing refers to the process through which individuals or groups make sense of
their external environment. Works by framing theorists such as Erving Goffman
come in handy here. According to Goffman (1974), frames ate a central organising
idea that provides meaning to an unfolding strip of events, and they suggest what
the controversy is all about and the essence of the issue. For example, the way
China and Malawi established their ties was quite controversial as it triggered a
debate on whether Malawi had made the right decision to dump Taiwan for China.
“To frame is to select some aspects of a perceived reality and make them more
salient in a communicating text, in such a way as to promote a particular problem
definition, causal interpretation, moral evaluation and treatment recommendation

for the item [issue] described” (Entman, 1993, p.52).
Methodology

Since the study is media-oriented, content and textual analysis were deemed
the most approptiate for examining the media content. According to Berelson
(1971), content analysis is a research technique for the objective, systematic
and quantitative description of the manifest content of the communication.
Holsti (1968) says that content analysis is any technique for making inferences
systematically and objectively identifying specified characteristics of messages.
For example, the presence of certain words or concepts within texts or sets of
texts is determined after the researcher makes inferences about the messages and
their author or audience. Furthermore, Berelson offers several reasons for using
content analysis, which appeared quite relevant for this study: (i) the technique

reveals international differences in communication content. This study involved a



122 J. Hum 30 (1), 2022

Malawian media house reporting on relations between Malawi, an African country,
and China in the Far East. (ii) The technique helps identify the intentions, focus
or communication trends of an individual or institution. For example, the study
sought to identify NPL’s intention or trends when reporting the Malawi-China

bilateral relations.

Some elements of the textual analysis technique had to be used because,
according to McKee (2003), when we perform textual analysis on a text, we make
an educated guess at some of the most likely interpretations that might be made
of that text. Given this assertion, it was vital for this study to borrow some textual
analysis techniques to assess how NPL is presenting the topic of China-Malawi
bilateral relations to the audience. In addition, it helped to conduct comprehensive
quantitative research on specific messages being put across by the stories in the

Malawian media.

Two hundred twenty-one reports on China-Malawi bilateral relations
collected from The Nation, Weekend Nation, Nation on Sunday and Nation Online were
analysed for this study. The materials to aid the research study were essentially
media reports in news stories, features, and opinion articles (including the photos
accompanying them). Each media report was examined thoroughly by looking at
headlines, sub-headlines, images used, photo captions, leads (introductions for
stories), selection of sources, quotes and concluding paragraphs, among other
elements of the story. The research study employed purposive sampling to collect
data. According to Davidson (20006), purposive sampling is a technique used when
the items to be part of the sample for the research are selected based on the
researcher’s judgement. Given this research, stories on China-Malawi bilateral
relations and those related to the topic from 2008 to 2018 were duly collected from
the four NPL news platforms. The reports selected for the study were analysed to

establish how NPL covers China-Malawi bilateral relations.



Mgunda 123

How NPL uses the five frames

The study analysed NPL’s coverage of China-Malawi bilateral relations
using the five popular media frames: conflict, economic, human interest, morality
and attribution of responsibility. Semetko and Valkenburg (2000), Iyengar (1991)
and De Vreese (2005) proposed the five as the significant frames commonly used

by the media when reporting a particular topic.

According to the analysed data, NPL used the economic frame in 94 stories
out of the 221 stories collected, representing a 43% occurrence rate, while the
frame of attribution of responsibility was employed in 40 stories, representing
an 18.1% occurrence rate. Furthermore, the conflict frame was used in 49 stories,
representing a 22.2% occurrence rate, while the human-interest frame was used in
32 stories, representing a 14% occurrence rate. Finally, the morality frame was used
in reporting six stories, representing a 2.7% occurrence rate. Given these findings,
the significance of China-Malawi bilateral relations in NPL’s coverage is mostly of
an economic issue (especially focusing on trade and investment) compared to the

other four.
Conflict frame

Semetko and Valkenburg (2000) state that the conflict frame reflects the
clash among individuals, groups or nations. NPL employs the conflict frame in
its coverage of China-Malawi relations. The coverage, time and again, highlights
the conflict that has been and continues to be there due to the two countries
establishing diplomatic ties. The conflict frame takes different forms: either at the
government-to-government level, people-to-people level or even at the people-to-

government level.

NPL reported the conflicts between the Government of Malawi and that
of Taiwan the moment the former switched allegiance to China. NPL refers to the
diplomatic switch in its coverage of China-Malawi relations. For example, James
Chavula’s story published in The Nation on July 23, 2017, titled “Rusty remains

of Malawi-Taiwan ties”. It is a story about a Taiwanese construction site for the



124 J. Hum 30 (1), 2022

Karonga-Chitipa Road that teems with rusty construction machinery hurriedly
abandoned by the Taiwanese years ago after Malawi unceremoniously severed
diplomatic ties with Taiwan. The tone in Chavula’s story echoes the conflict that

popped up between Malawi and Taiwan way back in 2008. It reads in part:

It [the machinery] bears testimony to Taiwan’s uneasy withdrawal after
Malawi switched ties to Mainland China in 2007. Then, when Lilongwe
defected from Taipei to Beijing, the Taiwanese company contracted to
construct the Karonga-Chitipa Road was swiftly substituted with China
Roads and Bridges Corporation.

It has also been noted that each time NPL reports on Malawi and China
celebrating their bilateral relations, the media house refers to Malawi-Taiwan
diplomatic debacle and often the expression used is ‘Malawi dumped Taiwan for
China’ (“Malawi, China committed to diplomatic ties”, Nation Online, December
30, 2012).

Since Malawi and China established diplomatic ties, there has been an
influx of small-scale Chinese businesspersons in the country, sparking conflict
between them and their Malawian counterparts. Malawian businesspersons accuse
the Chinese of snatching business opportunities from them. John Kasalika’s
story “Who will save Malawian traders?” published by Nation Online on May 15,
2012, aptly illustrates this conflict by amplifying the voices of lament from small-
scale Malawian traders in Karonga Nkhata Bay and Mangochi. These business
people accuse the Chinese of bringing unfair trade competition. One small-scale
businessperson, Lyton Mangochi, laments thus: “We are being edged out of the
market by the invasion of Chinese traders. They are offering low prices that we
cannot compete with. As a result, our businesses are falling; we are failing.” At times,
the conflict between Malawian and Chinese small-scale traders turns physical, as
was the case in 2016 when a Malawian online publication, Nyasa Times, reported
that businesspersons in Mchinji District chased away Chinese traders, accusing
them of employing unfair trading practices (“Malawi border rural residents chase

Chinese traders”: “Ministry closes 23 shops”, Nyasa Times, December 22, 2016)



Mgunda 125

Sometimes the conflict borders on labour issues as Chinese construction
companies in Malawi are accused of bringing labourers into the country doing the
work that Malawians can do equally. A Nation On Sunday story (April 20, 2015),
“Chinese firm accused of exceeding the number of expatriates”, written by Rex
Chikoko, is an example of NPL using the conflict frame on labour issues. In the
story, Malawi’s Immigration Department accuses the Chinese-owned Segecoa
Golden Peacock Hotel of breaking the country’s immigration laws by exceeding the
number of expatriates. However, in an eatlier story by NPL’s Singayazi Kaminjolo
titled “China defends labour export to Malawi” (Nation Online, March 14, 2014), a
former Chinese diplomat justified China’s labour export policy, arguing it is one way
of curbing unemployment rate in China. An analysis of the two headlines reveals
that NPL demonstrates conflict by using such words as ‘accuse’ and ‘defends’,
respectively. The media house is also seen to be fighting for Malawians, and this is
in line with the argument put forward by French (2014) that what African countries
want is a mutually beneficial relationship in which African workers receive the
training necessary for lucrative job opportunities created by the Chinese in the

continent.

The conflict frame in NPL coverage of China-Malawi bilateral relations
is conspicuous in the stories about Chinese nationals in conflict with Malawi
Government laws. Since China and Malawi established diplomatic ties in 2008,
several Chinese citizens have been flocking to Malawi, with some of them finding
themselves on the wrong side of the law, and the local media has been covering
such incidents. As a result, Chinese nationals working in Malawi in construction
or as traders have featured in several unwelcome headlines in the country’s media.
Most of the crime stories border on smuggling ivory, forex and timber (“Chinese
national arrested for ivory”, The Nation, April 1, 2013; “Malawi police impound
four truckloads of timber”, The Nation, November 25, 2014). There was, however,
an isolated case of a Chinese national who was found guilty of making fake
Malawi National Football Team replica jerseys (“Police bust Flames replica jersey
syndicate”, Nation Online, January 9, 2013).



126 J. Hum 30 (1), 2022

Attribution of responsibility frame

The attribution of responsibility frame is defined as “a way of attributing
responsibility for [a] cause or solution to either the government or to an individual
or group” (Semetko & Valkenburg, 2000, p. 96). NPL uses the frame mostly when
presenting stories on Chinese infrastructural development in Malawi; and the

cultural exchanges between the two countries, among others.

Several infrastructural developments have taken place in Malawi due to the
country forging bilateral relations with China, and NPL’s coverage aptly captures
these. There has been remarkable infrastructure development in Malawi, courtesy
of Chinese loans and grants and Chinese investors, leading to positive reporting
of China in Malawian media as established by a study done by Nyirongo (2020)
on how The Daily Times reported China from 2008 onwards. In NPL’s coverage,
one finds such stories as “APM opens MUST” reported by The Nation in which the
then State President Arthur Peter Mutharika (APM) officially opened the Chinese-
funded Malawi University of Science and Technology (MUST). In the story,
NPL uses the attribution of responsibility frame to show that the construction
of the university was linked to the China-Malawi bilateral relations through such

statements as:

The People’s Republic of China, which has fully funded the construction
of the university with a loan worth US$89 million (31billion Malawi
kwacha), said it was exciting to see the friendship between Malawi and
China producing excellent results.

The prevailing tone in the story is generally positive, with Malawi
heaping praise on China for constructing the university. Through infrastructure
development, China has also, in a way, managed to export and promote Chinese
culture in Malawi. Such structures as MUST in Thyolo District, the Bingu National
Stadium in Lilongwe and Golden Peacock Hotel also in Lilongwe are an accurate
replica of Chinese architectural designs, and NPL in its coverage duly attributes all

these to the fact that China and Malawi are now diplomatic friends.



Mgunda 127

Furthermore, on the cultural front, NPL’s coverage also highlights the point
that due to the establishment of China-Malawi bilateral relations, there have been
noticeable cultural exchanges between the two countries. For example, there have
been Chinese cultural festivals staged in Malawi since the two countries forged
bilateral ties. Some of the stories that amplify cultural exchange due to Malawi and
China’s diplomatic relations include “Malawi’s Mudzi dancers China-bound” (The
Nation, November 13, 2012). The story reads: “Malawi’s Mudzi Cultural Troupe is
expected to tour China in what promises to be a spectacular celebration of the two

countties’ ties.”

Another NPL story that illustrates how the media house uses the attribution
of responsibility frame is titled “China brings Spring Festival to Malawi” (The Nation,
February 3, 2015). The following sentence demonstrates that the Spring Festival
was brought to Malawi for the sake of cementing the two countries diplomatic
ties: “Breaking the news in an interview, Chinese ambassador to Malawi Zhen
Qingyang assured there will be ‘something for everyone in attendance, adding the

move hopes to strengthen cultural ties between the two countries.”

Since 2008, many Malawians have also been to China on various Chinese-
sponsored tours. Through the use of the attribution of responsibility frame, NPL
demonstrates that these developments are a result of China and Malawi becoming
friends. For example, in “Oriental lessons”, a story published by Weekend Nation on
June 14, 2016, NPL arts and culture journalist Howard Mlozi quotes visual artist
Elson Kambalu who touts China as a country boasting a rich culture. The artist
said this after returning from a sponsored trip to China, where he toured seven
cities, among them Beijing and Shanghai. Kambalu’s sentiments echo the findings
from Jossiah (2015) study, which established that Malawians perceive China as a

country with rich culture and history.

Many Malawians now get Chinese government scholarships to study in
China, unlike when they flocked to Western countries courtesy of such education
initiatives as the British Chevening Scholarships and the American Fulbright
Scholarships. The Nation Online on September 7, 2012, published a story titled



128 J. Hum 30 (1), 2022

“34 Malawians awarded Chinese Govt Scholarships” and to indicate that this
development was because of the China-Malawi bilateral relations, the story’s last
paragraph reads thus: “Since the establishment of diplomatic relations with China

in 2008, 142 Malawians have so far benefited from the programme.”
Morality frame

The morality frame puts an event in the context of morals or social
prescriptions. According to Neuman ez a/. (1992), journalists and editors use the
frame indirectly through quotes or inference rather than directly. In the analysed
NPL stories, the morality frame is mainly used in two types of accounts: those that
questioned whether it was morally right for Malawi to dump Taiwan and switch
loyalty to China after 42 years of diplomatic relations with the former and those
that question whether it is ethically right for Malawi to continue relying on Chinese
aid, loans and grants for her development projects. NPL repeatedly reminds the
Malawi government against over-relying on assistance from China, arguing the
practice is not morally right as it reduces Malawi to an embarrassing level. An
opinion article by Wilkins Mijiga titled, “On the Brink of a Colony, Malawi in
2015?” published by The Nation on August 5, 2015, cautions against relying on
Chinese loans and aid, warning that Malawi could, in the long run, turn into a

Chinese colony. The article reads in part:

Cry my beloved Malawi for one fear to imagine what being colonised by
China would be like. One is sure that it would be a horrendous nightmare
considering how pootly and ruthless China treats its people. We will be
treated in a viciously punitive fashion for us who will be in debt and not of
its kin and kith; tears of blood meander down my cheeks for our children.

As suggested by Mijiga (2015), the moral thing for Malawi to do is to learn
as much as possible from the Chinese on how they managed to transform their
country to the levels of development it currently basks in. The writer advises thus:

But then we can start acting now to avert that calamity visiting our posterity.

First, the basics- we need to borrow from our potential colonisers, the
Chinese and the works of their founding father, Chairman Mao. He



Mgunda 129

transformed China from an impoverished rural state into a superclass of
modern economies.

Mijiga’s sentiments echo Nkhulembe (2014) findings, whose study
established that much as Malawians view China as a friend, they are also cautious of

the relations, fearing that the country has intentions to turn Malawi into a colony.
Economic frame

The economic frame reports an event in terms of its economic
consequences. Neuman et al. (1992) identified it as a typical frame in the news. The
broad impact is a substantial news value, and economic consequences are often
considerable (Graber, 1993). Regarding the prevalence of the dominant frames in
the analysed media reports, the findings reveal that NPL treats the topic of China-
Malawi bilateral relations mainly as an economic issue (trade and investment). This
agrees with Nkhoma (2021) results that Malawi’s choice of China over Taiwan
was primarily due to financial reasons. This finding further concurs with Lafargue
(2005), who states that China’s arrival in Africa provides African countries with a
new economic horizon. The author urges African countries to take full advantage

of this development.

On trade and investment, NPL appears to advance the agenda that the type
of trade between Malawi and China should exist that will see the two countries
buying from each other and not only Malawi buying from China. An article
authored by Innocent Helema and published by The Nation of August 29, 2013,
raises critical issues regarding the China-Malawi trade imbalance. The said article,

titled, “Malawi’s trade policy: What a trade friend we have in China”, reads in part:

But how much are we exporting to China concerning what we are
importing? ... Malawi’s diplomatic marriage with China dates to 2008.
And since then, in terms of trade, the mark of this romance has not been
impressive. Data provided by the Trade Law Centre (Tralac) indicates that
Malawi’s imports from China obscenely jumped by a staggering 211%,
from $80 million in 2008 to $249 million in 2012. At the same period,
Malawi’s exports to China show a visibly stunting growth of 500% from
$8 million in 2008 to $48 million in 2012.



130 J. Hum 30 (1), 2022

The trade imbalance between China and Malawi echoes the findings from
Wekesa’s analysis of China-Zambia relations as portrayed by the Zambian media
regarding the economic benefits of the links. Wekesa established that, to some
extent, the Zambian media asserts that China is in Zambia as an exploiter, especially

when it comes to trade and investment.

Another story published ecarlier by Helema raises similar concerns
surrounding the issue of Malawi not exporting much to China. The story bearing
a telling headline, “Chinese imports jump 120%”, portrays a clear picture of the

situation on the ground, replete with statistics:

Malawi imports from China jumped by a staggering 120% to $249 million
in 2012, from $113 million in 2011, indicates available China-Africa
trade data. However, the data sourced from Trade Law Centre’s (Tralac)
website suggests that Malawis exports to China marginally rose by a
meagre 4% from $46 million in 2011 to an anaemic $48 million in 2012.

Furthermore, NPL uses the economic frame to push for a policy
implementation that would force China to invest more in the manufacturing
industry in Malawi, which is envisaged to open up factories/companies, hence
creating jobs for the locals and boosting Malawi’s economy at both household and
national level. NPL’s business editor, Dumbani Mzale, in a story titled, “Mutharika
lures Chinese investors”, uses words, expressions and quotes that aptly push for the
trade-and-investment agenda. The story’s introduction reads thus: “President Peter
Mutharika yesterday enticed Chinese investors, saying Malawi is fast becoming an

investment haven for southern Africa.”

The use of such words as ‘haven’ and the expression ‘fast becoming’ paint a
picture that will persuade the Chinese to consider Malawi as a potential investment
destination. This is complemented by a direct quote from the President later in the

story, which reads:

Said Mutharika: “Malawi is at a turning point. In the last two years, we
have begun to do what we have never done at any point in our history. We
are moving Malawi from aid to trade, and I want to assure you [investors|
that the government is set to provide security of your investment, life and



Mgunda 131

property. This includes flexibility in the repatriation of profits without
exploiting Malawians.”

Human interest frame

The human-interest frame “brings a human face or an emotional angle to
the presentation of an event, issue, or problem” (Semetko & Valkenburg, 2000, p.
95). The frame stimulates the psychological pulse of people to influence emotional
response and, after that, place blame on someone or something. NPL appears to
use the human-interest frame when covering several issues surrounding the China-
Malawi bilateral relations. For instance, apart from Chinese labourers snatching
perceived job opportunities for Malawian labourers discussed eatlier, NPL has also
repeatedly reported stories on the ill-treatment the local employees face, mainly at
Chinese construction sites. It is the same issue that Vava (2017) highlights in his

study on China’s negative image in Zimbabwean media.

However, it should be noted that the frame is used to amplify the plight
of Malawian labourers and that of Chinese investors in the country. From time
to time, NPL publishes stories about Chinese nationals in Malawi as victims of
criminal acts such as theft and, in some cases, even murder. Christopher Jimu’s
story, “Chinese investors ask for more security” (The Nation, September 27, 2014),
is a case in point about NPL using the human-interest frame with the Chinese
as the victims. The story quotes Councillor in the Economic and Commercial
office of the Embassy of the Peoples’ Republic of China, Wang Jiaxin Hudson,
requesting the Malawi Government to protect Chinese nationals following a
spate of robberies targeting investors from China. To drive the point home, Jimu

presents a quote from the Councillor:

Said Wang: “We are unfortunate with the increased incidences of
robberies affecting the Chinese nationals. The deteriorating security in
Malawi will completely erode the confidence of many investors, and at the
end of the day, the robbers are ruining the future of the Malawi nation.”

Another story by Edwin Nyirongo, “Chinese Embassy deplores insecurity”

(The Nation, September 27, 2014), also uses the Human-interest frame to present



132 J. Hum 30 (1), 2022

the vices the Chinese nationals encounter in Malawi. Nyirongo’ story is about
Zhoe Feng, a Chinese national who was shot dead in chasing robbers who had

stolen money from his cooking oil factory at Mapanga in Blantyre.
Conclusion

This study has established that NPL’s coverage of the China-Malawi bilateral
relations employs all the five popular media frames: conflict, economic, morality,
human interest and attribution of responsibility. It has also been established that the
media house mainly uses the economic frame when presenting the China-Malawi
story, while the morality frame is the least used. This is because the prevailing
motive for NPL’s consistent reporting on the China-Malawi bilateral relations is to
push for a win-win scenario for both countries so that the ties benefit their people
equally. For instance, NPL uses the conflict frame to condemn China’s practices
on labour, trade, and Chinese nationals’ involvement in criminal acts. On the other
hand, NPL employs the attribution of responsibility frame to praise China for
the initiatives that will benefit Malawi, such as infrastructure development and
cultural exchanges. On the whole, NPL’s framing of the China-Malawi story aims

at promoting socio-economic development for the people of the two countries.
References

Banda, M. (2008, January 14). Malawi ends ties with Taiwan in favour of China.
Reuters News Agency.

Berelson, B. (1971). Content Analysis in Communication Research. Hafner Publishing
Company.

Boettcher 1II, W. A. (2004). The prospects for prospect theory: An empirical
evaluation of international relations applications of framing and loss
aversion. Political Psychology, 25(3), 331-362.

Chavula, J (2017). Rusty remains of Malawi-Taiwan ties. Nazion On Sunday, p. 16.



Mgunda 133

Chikoko, R (2015, April 20). Chinese firms are accused of exceeding the number
of ex-pats. Nation On Sunday, p.3.

Cissel, M. (2012). Media Framing: a Comparative Content Analysis. The Elon Journal
of Undergraduate Research in Communications. Vol. 3, No. 1.

Davidson, J. (2006). Non-Probability (Non-Random) Sampling. http://www.
cyclopaedia.info.

De Vreese, C. H. (2005). News Framing: Theory and Typology. John Benjamins
Publishing Company.

Entman. R. M. (1991). Framing United States Coverage of International News:
Contrasts in Narratives of the KAL and Iran Air Incidents. Journal of
Communication 41 (4): 6-27.

Fairhurst, G. & Sarr, R. (1996). The Art of Framing. Jossey-Bass.
Fiske, S. & Taylor, S. (1991). Social Cognition. McGraw-Hill.

French, HW. (2014). China’s Second Continent: How a Million Migrants are Building a
New Empire in Africa. Knopt Graber, D (1993). Mass Media and American
Polities (3rd ed.). Congressional Quarterly Press.

Goftman, E. (1974). Frame Analysis: An Essay on the Organisation of Experience.
Harper & Row.

Gunde, A (2015). The political role of the media in the democratisation of Malawi:
The case of Weekend Nation from 2002 to 2012. (Doctoral Dissertation,
Stellenbosch University).

Helema, I (2013, August 27). Chinese imports jump 120 per cent. The Nation, p. 14

Helema, I (2013, August 29). Malawi’s trade policy: What a trade friend we have in
China. The Nation, p. 12.


http://www.cyclopaedia.info 
http://www.cyclopaedia.info 

134 J. Hum 30 (1), 2022

Holsti, O.R. (1968). An Introduction to Content Analysis. http://depts.washington.

edu/uwmcnair/chapterll.content.analvsis.pdf.

Hsu, J (2008, January 15). Malawi, Taiwan end 42-year relations. Taipei Times.

Iyengar, S. (1991). Is Amyone Responsible? How Television Frames Political Issues.
University of Chicago Press.

Jimu, C (2014, September 27). Chinese investors ask for more security. The Nation,
p. 13.

Josiah, J. (2015). An Insight into Malawi’s Perception of China Through Chinese
Movies. (MA Thesis, Communication University of China).

Kaminjolo, S (2014, March 14). China defends labour export to Malawi. Nation
Online.

Kasalika, ] (2012, May 15). Who will save Malawian traders? Nation Online.

Kasalika, ] (2012, September 7). 34 Malawians awarded Chinese Govt Scholarships.
Nation Online.

Kasalika, | (2012, December 30). Malawi, China committed to diplomatic ties.
Nation Online.

Kasalika, ] (2013, January 9). Police bust Flames, replica jersey syndicate. Nation
Online.

Kasalika, ] (2013, April 1). Chinese national arrested for ivory. The Nation, p.4.

Lafargue, E (2005). China’s Presence in Africa. https:
org/519.

Anon. (2008, January 17). Malawi cuts ties with Taiwan. .4jageera.

Malawi News Agency (2016, December 22). Malawi border rural residents chase
Chinese traders: Ministry closes 23 shops. Nyasa Times.



Mgunda 135

McCombs and Shaw (1972).  The agenda-setting function of mass media.
Publication Opinion Quarterly 36(2), 176-187.

McKee, A. (2003). Textual Analysis: A Beginners Guide. London: Sage.

Mijiga, W (2015, August 5). On the Brink of a Colony, Malawi in 2015? The Nation,
p. 13.

Mkandawire, L (2014, October 24). APM opens MUST. The Nation, p.1.

Mkandawire, L. (2014, November 25). Malawi police impound four truckloads of
timbet. The Nation, p.4.

Mlozi, H (2016, June 14). Oriental lessons. Weekend Nation, p. 12.

Mweninguwe, R (2018, January 1). Gaining from closeness to China. D+C

Development and Cooperation.
Mzale, D (2016, June 22). Mutharika lures Chinese investors. The Nation, p. 12.

Nkhoma, B (2021). Taiwan or China? Contestations over Diplomatic Relations in
Southern Africa, with Particular Focus on Malawi, 1961-2014. South African
Historical Journal 72, 677-698.

Nkhulembe, D. (2014). Impact of CCTV-Africa on Malawians’ Perceptions About
China. (MA Thesis, Communication University of China).

Nyirongo, E (2014, September 27). Chinese Embassy deplores insecurity. The
Nation, p. 3.

Nyirongo, M (2020). From watchdog to lapdog: Political influence of China on
news reporting in Malawi. AFRIKA FOCUS 45 (2), 27-48.

Ritcher, U. H. (2015). China’s ‘Stadium Diplomacy’ in Africa: The Case of Cote d’lvoire.
Paper presented at the 2015 International Conference on China-Africa
Communications held at the Communication University of China in Beijing,
China.



136 J. Hum 30 (1), 2022

Scheufele, D. (2009). The State of Framing Research: A Call for New Directions. http://

www.academia.edu.

Semetko, H. A., & Valkenburg, P. M. (2000). Framing Enropean politics: A content
analysis of press and television news. Journal of Communication, 50(2), 93—-109.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/§.1460-2466.2000.tb02843.x

abstract.

Sundu, Y (2012, November 13). Malawi’s Mudzi dancers China-bound. The Nation,
p.13.

Sundu, Y (2015, February 3). China brings Spring Festival to Malawi. The Nation,
p-10.

Trochim, W. (20006). Research Methods:  Deduction and — Induction. ww.

socialresearchmethods.net.

Van Dijk, T. (1988). News Analysis: Case Studies of International and National News in

the Press. Lawrence Elbaum Associates Publishers.

Vava, B (2017). China’s media image in Zimbabwe: The Case of The Herald and
NewsDay (MA Thesis, University of the Witwatersrand).

Wekesa, Bob (2013). Optimism Versus Pessimism: An Exploratory Analysis of
China in Zambian Media. Zambia Social Science Journal, 4(2). Available at:

http://scholarship.law.cornell.edu/zssj/vol4/iss2/3

Wines, M (2008, January 15). Malawi cuts diplomatic ties with Taiwan. The New
York Times.



	Framing the China-Malawi Story: A Content Analysis of Stories Published by Nation Publications in Malawi
	Temwani Mgunda1,


